Wednesday, June 13, 2012

German Selangkah Ke Suku Akhir Piala Eropah Setelah Menewaskan Netherlands




Kharkiv, - Belanda menyerah 1-2 kepada Jerman pada perlawanan matchday 2 Kumpulan B Piala Eropah 2012, di Metalist Stadium, Rabu (13/6/2012). Hasil itu membuat Belanda duduk di dasar liga dengan mata kosong, kalah tiga nombor dari Denmark dan Portugal di tempat ketiga dan kedua.

Dengan begitu, untuk masuk suku akhir, selain perlu menang sekurang-kurangnya 2-0 atas Portugal pada matchday ketiga, Belanda juga memerlukan bantuan Jerman untuk mengalahkan Denmark. Sementara Jerman hanya memerlukan hasil siri untuk masuk suku akhir.

Kemenangan Jerman bermula gol Mario Gomez pada minit ke-24. Dalam keadaan membelakangi gawang lawan dan terkawal pemain lawan, Gomez menjangkau umpan Bastian Schweinsteiger, membalik badan, dan melepaskan tembakan tepat yang gagal dihalau Maarten Stekelenburg.

Gomez menjaringkan gol keduanya pada minit ke-38. Setelah menguasai umpan penemuan Schweinsteiger, ia menggiring bola dan melepaskan tendangan kaki kanan yang membuat bola melesat masuk gawang Belanda.

Belanda mengurangkan perbezaan melalui Robin van Persie pada minit ke-73. Dari luar kotak penalti, Van Persie melepaskan tendangan yang membuat bola kiriman Wesley Sneijder melesat masuk sudut kiri bawah gawang Manuel Neuer.

Kedua kubu bermain terbuka sejak minit awal. Sementara Jerman kesukaran menyelesaikan serangan dengan pelaksanaan, Belanda menciptakan sejumlah peluang yang tidak dimanfaatkan secara optimum.

Menurut catatan UEFA, selama pertandingan, Belanda menguasai bola sebanyak 52 peratus dan melepaskan enam tembakan tepat dari 13 usaha. Adapun Jerman mencipta sembilan peluang emas dari 12 percubaan.

Terima kasih Telah Membaca Artikel Di tabekpuang.blogspot.com- Jika  Artikel Ini Dirasa Bermanfaat Tolong Share Kepada rakan-rakan Anda dan Like Page atau Follow Kami.....  

No comments:

Post a Comment