Monday, June 11, 2012

France Dan England Seri 1-1 Pada Perlawanan Pertama Kumpulan D




DONETSK - Tampil dominan, Perancis dipaksa seri 1-1 oleh Inggeris dalam perlawanan perdana penghapusan Kumpulan D Piala Eropah 2012 di Stadium Donbass Arena, Donetsk, Ukraine, Isnin(11/6/2012). England mencetak gol lebih dulu melalui Joleon Lescott sebelumnya akhirnya disamakan rakannya di Manchester City Samir Nasri pada babak pertama.

Meski berjalan dengan tempo lambat, Perancis lebih menguasai jalannya pertandingan pada minit-minit awal. Samir Nasri membuka peluang Perancis lebih dulu pada minit ke-10. Akan tetapi, bola tendangan kerasnya dari luar kotak penalti masih menyamping tipis ke sisi kiri gawang penjaga gol Joe Hart.

England bukan tanpa ancaman. Pada minit ke-15, James Milner mendapat peluang emas. Mendapat umpan penemuan dari Ashley Young, ia berjaya terlepas dari kawalan barisan pertahanan Perancis. Sayang, meski sudah berjaya mengelirukan penjaga gol Hugo Lloris, tendangannya ke arah gawang kurang sempurna, kerana bola masih melebar ke samping gawang.

Sepanjang pertengahan babak pertama, Perancis lebih mendominasi serangan. Kombinasi Nasri, Frank Ribery, dan Karim Benzema berkali-kali membuat repot John Terry dan kawan-kawan. Sementara England kelihatan lebih bergantung serangan balik untuk membina serangan.

Pada minit ke-30, Joleon Lescott akhirnya membuat penyokong england bersorak setelah mampu menjaringkan bola ke gawang Perancis. Menerima maklum tendangan bebas Steven Gerrard, bek Manchester City itu kemudian menanduk bola yang tak dapat dihalau penjaga gol Lloris. Skor berubah menjadi 1-0 untuk keunggulan Inggeris.

Ketinggalan, Perancis tak tinggal diam. Enam minit sebelum babak pertama tamat, Nasri akhirnya mampu menyamakan kedudukann. Bintang Manchester City itu melepaskan tendangan keras dari luar kotak penalti yang bolanya mengalir deras ke penjuru kanan gawang england tanpa mampu dicapai Hart.

Perancis terus menekan hingga minit-minit akhir. Namun, rapinya barisan pertahanan British membuat sejumlah usaha mereka sia-sia.

Selepas turun minum, pertandingan masih berjalan lambat. Kedua-dua pasukan lebih banyak bermain bola di lapangan tengah dan tampak kesukaran menembus pertahanan lawan. Benzema sempat melepaskan tendangan spekulasi dari luar kotak penalti pada minit ke-65. Namun, Hart kembali tampil sigap menjangka bola tendangan penyerang Real Madrid tersebut.

Memasuki sepuluh minit terakhir, Perancis mendapat kesempatan melalui Yohan Cabaye. Akan tetapi, bola tendangan volinya dari dalam kotak penalti, masih boleh dihalau oleh barisan belakang Inggeris yang menempatkan enam hingga pemainnya di daerah pertahanan.

Sementara, tim asuhan Roy Hodgson itu sendiri dalam babak ini hanya bergantung serangan balik cepat. Jermain Defoe yang dimasukkan untuk menambah daya gedor pun tidak mampu berbuat banyak kerana sejumlah usaha mereka dapat mudah dipatahkan kubu "Les Blues". Hingga pengadil meniup wisel panjang, skor seri 1-1 pun tidak berubah.

Menurut catatan UEFA, sepanjang pertandingan, Perancis menguasai bola sebanyak 61 peratus dan mencipta 14 peluang emas dari 18 usaha. Adapun england melepaskan satu tembakan tepat dari tiga kali percubaan.

Terima kasih Telah Membaca Artikel Di tabekpuang.blogspot.com- Jika  Artikel Ini Dirasa Bermanfaat Tolong Share Kepada rakan-rakan Anda dan Like Page atau Follow Kami.. 


No comments:

Post a Comment