Monday, June 18, 2012

Berkat Navas,Spain Juarai Kumpulan C Euro 2012





Gdansk - Sepanyol harus bersusah payah menakluk Croatia 1-0 dilaga terkini Kumpulan C, di Stadium PGE Arena Gdansk, Selasa (19/6/2012). Gol penentu kemenangan Sepanyol, tercipta dua minit sebelum tamat perlawanan melalui kaki Jesus Navas.

Croatia bermain lebih defensif pada pertandingan kali ini. Pelatih Slaven Bilic cuba komposisi baru di skuad intinya.

Sepanyol yang hanya memerlukan keputusan seri tampil dengan kekuatan penuh. Starting eleven "La Furia Roja" masih ditempati pemain-pemain yang berjaya mengalahkan Republik Ireland 4-0, beberapa hari lalu.

Perlawanan separuh pertama berjalan sedikit monoton. Kesempatan pertama baru hadir memasuki minit ke-21. Aksi individu Fernando Torres di sisi kiri pertahanan Croatia, dilanjutkan tendangan dari sudut sempit yang masih boleh dihalau penjaga gol Stipe Pletikosa.

Dua minit kemudian, Gerard Pique yang memberikan ancaman ke gawang Croatia. Namun, tendangan spekulasi Pique dari jarak jauh masih melambung di atas gawang Pletikosa.

Tak ingin terus ditekan, Croatia memberikan perlawanan. Pada minit ke-24, tendangan pertama Croatia mengarah ke gawang Sepanyol. Malangnya, sepakan Pranjic terlalu perlahan dan mudah diamankan Iker Casillas. Hingga jeda, skor "kacamata" masih berlangsung di Stadium PGE Arena Gdansk.

Sepanyol yang mulai buntu membina serangan, mulai menurunkan pemain-pemain baru sebagai pengaliran. Jesus Navas dan Cesc Fabregas dimasukkan Pelatih Vicente del Bosque untuk menggantikan Torres dan David Silva.

Berbeza dengan dengan Croatia, dua pemain baru bertipe menyerang pun dimainkan Bilic. Pranjic dan Domagoj Vida ditarik keluar untuk ditukar Jelavic dan Ivan Perisic yang tergolong dalam lebih menyerang.

Kejelian Del Bosque memasukkan pemain ternyata lebih tepat berbanding Bilic. Buktinya, pada minit ke-88, pemain gantian Jesus Navas menjadi pelakon kemenangan Sepanyol melalui golnya. Gol tersebut berpunca dari kecerdikan Fabregas menghantar umpan kepada Andres Iniesta. Iniesta yang terlepas dari perangkap offside lantas menyodorkan umpan kepada Jesus Navas yang dengan mudah menceploskan bola ke gawang Croatia yang sudah kosong.

Aksi Jesus Navas menjadi satu-satunya gol yang tercipta pada pertandingan tersebut. Sepanyol menang 1-0 atas Croatia yang sekaligus menduduki kedudukan juara Kumpulan C. Bagi Croatia, kekalahan memaksanya tersingkir kerana pada pertandingan lain Itali menang 2-0 atas Ireland

Terima kasih Telah Membaca Artikel Di tabekpuang.blogspot.com- Jika  Artikel Ini Dirasa Bermanfaat Tolong Share Kepada rakan-rakan Anda dan Like Page atau Follow Kami.. 

No comments:

Post a Comment